• Úvod
  • Blog
  • Výběr doménového jména. Jak na to?
Výběr doménového jména

Výběr doménového jména.
Jak na to?

  • 20. 11. 2018
  • Weby

Při zakládání webových stránek je hlavním kamenem úrazu výběr doménového jména. Člověk se u toho může mnohdy pěkně zapotit. Ptáte se, co na tom může být tak zapeklitého? Odpověď vás nepotěší – skoro všechno. Přinášíme pár tipů, které vám pomohou vydat se tím správným směrem.

Čeština vs. angličtina

Lidé často volí název domény v angličtině, protože to zní lépe a působí to víc „cool“. Pokud váš podnikatelský záměr přesahuje hranice České republiky, potom je tato volba v pořádku. Ale jestli cílíte pouze na území Česka, výběr doménového jména v angličtině může být nevhodný. Anglický název může být nesrozumitelný, špatně nadiktovatelný (např. do telefonu nebo jako reklama v rádiu), a proto odrazující. Avšak i čeština je často zrádná – pro výběr doménového jména je dobré vzít v úvahu také gramatiku. Existují spojení, ve kterých se často chybuje. Proto se vyhněte například vyjmenovaným slovům nebo psaní mě/mně.

Méně je více

Ideální délka domény se odhaduje na osm znaků. Čím je doménové jméno kratší, tím je jednodušší. Když použijete dlouhý název, jeho složitost zákazníka odradí a rychle ho zapomene. Ale kratší domény bývají už často přebrané a prostor k manévrování se proto zmenšuje. Doména by měla být hlavně lehce zapamatovatelná. Toho se dá nejlépe docílit, když si lidé jméno domény dokážou spojit s něčím z reálného života. Příkladem pro vhodný výběr doménového jména je třeba online supermarket rohlik.cz. Když vyrazíte na nákup do obchodu, většinou jdete mimo jiné i pro rohlíky. Takže je jasné, k čemu e-shop slouží. Ačkoliv to může znít jako velká výzva, doménové jméno by mělo být svým způsobem jedinečné. S trochou kreativity však dokážete pro výběr doménového jména najít nový a zároveň originální výraz.

Výběr doménového jména Facebook

Ještě nejste na Facebooku?

V dnešní době se ze sociálních sítí stávají potenciálně prodejní kanály. Před koupí doménového jména je dobré si ověřit, zda je takový název k dispozici i na Facebooku, Instagramu nebo třeba Twitteru. Abyste později například nezjistili, že na těchto sociálních sítích už existuje profil obchodu prodávající nože z Japonska a má stejným název jako vaše doména webových stránek, které poskytují catering japonských jídel. Takové zjištění by mohlo být nepříjemné hlavně pro vaše klienty, kteří by byli celou situací zmatení.

Spor o klíčová slova

Klíčové slovo je výraz, který lidé píší do vyhledávače, když hledají nějaký produkt. Je na místě zasadit klíčové slovo přímo do doménového jména, nebo to bude fungovat i bez něj? Vyhledávače jsou dnes chytré a hodnotí celkový přínos stránky pro zákazníka. Klíčová slova už nejsou tak důležitá, jak bývala. Ale odpověď opět závisí na cíli vašeho záměru. Pokud vám jde o vybudování jména společnosti (jako např. Aukro), určitě je klíčové slovo nepostradatelné pro výběr doménového jména. Ale jestli máte menší firmu, která prodává určitý typ zboží, tak rozhodování není jednoduché. Představte si, že vlastníte e-shop, který prodává tenisové vybavení. Tedy do domény zanesete klíčové slovo „eshop tenis“, ale firmě se bude dařit a za rok rozšíří prodej o golfové náčiní. Potom je název domény již nefunkční, jelikož zákazníci shánějící golfové hole je nebudou primárně hledat na webu s názvem www.eshop-tenis.cz. Proto se vyplatí vsadit na jiné kvality, kterými doména vynikne.

Je užití spojovníku na místě?

Pokud se přes všechna doporučení o krátkosti domény rozhodnete pro delší variantu, která zahrnuje dvě slova, budete muset čelit rozhodnutí. Umístit mezi dvě slova spojovník, nebo ne? Tedy zvolíte například variantu www.eshoptenis.cz nebo www.eshop-tenis.cz? Z průzkumů vyplývá, že lidé na internetu častěji zadávají adresu bez spojovníku. Může se tedy zdát, že máme celkem snadnou odpověď na naši otázku. Ale opak je pravdou. Představte si situaci, kdy konkurence zabývající se prodejem stejného zboží jako vy začne využívat totožnou doménu, ale s užitím spojovníku. A jelikož váš byznys už má určitou klientelu, zatímco konkurence ji zatím třeba shání, bude z vašich stránek bez spojovníku beztrestně těžit. Nejlepším řešením je tedy nákup obou variant – jak se spojovníkem, tak bez něj. A tu se spojovníkem přesměrovat na hlavní doménu bez spojovníku. Ušetří vám to řadu potenciálních obtíží, které mohou v budoucnu nastat.

Nevíte si rady, jaké doménové jméno vybrat? Zavolejte, napište. Váš záměr rádi nezávazně probereme.

A koncovka?

Obecně lze říci, že máte k dispozici základní varianty .cz, .com a .eu. Volba se opět odvíjí od vašeho záměru. Budete působit jen na území České republiky a nemáte v plánu firmu rozšiřovat? Potom použijte pouze .cz. Jedná se o českou národní doménu a vyplatí se, protože našinci ji píší automaticky. Ale pokud je šance, že v budoucnu budete působit i v zahraničí, je nejlepším řešením koupit domény obě – českou i tu mezinárodní. Ale kterou mezinárodní zvolit? Koncovka .com byla původně určená pro komerční účely, ale dnes její registrace není omezena. Zatímco koncovka .eu sice slouží občanům Evropské unie, ale není příliš rozšířená. Většinou je to plán B, pokud jsou první dvě varianty už obsazené. Jestliže chcete mít úplný klid, kupte si doménu se všemi třemi základními koncovkami. Ale pro vaše klidné spaní bude bohatě stačit .cz a .com. Anebo vsaďte na originalitu a odvažte se. Čím dál víc se začínají používat koncovky exotických zemí, jejichž koncovka může mít dvojí smysl. Koncovku .tv, která patří Tuvalu, začaly používat televize. Pro naše tuzemské podmínky se dá využít koncovek .to, .me nebo .se. Na zapamatovatelné spojení vsadil třeba webový portál pro stahování uloz.to.

Kde a jak koupit doménu?

Představte si, že už máte vymyšlené ideální doménové jméno, které je dokonce i volné. Potom přichází na řadu nákup domény, jenž může z počátku vypadat docela náročně. Prvním krokem je registrace domény. Tu na internetu nabízí velké množství poskytovatelů, stačí si vybrat toho nejsympatičtějšího nebo nejlevnějšího – často se liší právě požadovanou cenou. U nich se zaregistrujete, vytvoříte objednávku a také za ni zaplatíte. Při koupi se budete muset popasovat s vyřešením tzv. hostingu. To znamená, že vám někdo musí pronajmout prostor pro vaše webové stránky na svém serveru, aby byly dostupné k zobrazení. Jakmile přijde poskytovali platba, tak vaše stránky budou mezi živými. Připadá vám to složité? Dělá vám starosti výběr doménového jména? Pomůžeme vám. Stačí nám nezávazně zavolat nebo napsat zprávu. Koupi domény zařídíme bez nároku na provizi. A doménové jméno společně zkonzultujeme. Naši kreativci si na vaši zakázku už ostří tužky.

O autorovi
Adéla Formánková
Adéla Formánková Marketingový konzultant

„Nebýt ovce. A dostat ze sebe to nejlepší. Snadno se to řekne, hůř se tomu dostojí. Psaní článků je pro mě srdcovka. Běžně moje texty najdete na webech, v tiskovinách a propagačních materiálech klientů nebo taky zde, na blogu.“

Co si můžete
přečíst?

Neradi čtete?
Nevadí.
Přijďte k nám
a my Vám články přečteme.

Přejít na kontakt