• Domů
  • Blog
  • Valentýn z pohledu marketingu. Vyplatí se prodejcům svátek zamilovaných?
Valentýn marketing pár

Valentýn z pohledu marketingu. Vyplatí se prodejcům svátek zamilovaných?

  • 14. 02. 2020
  • Podnikatelské postřehy

    Svátek zamilovaných aneb čtrnáctý únor je tradicí převzatou ze Spojených států. Často slýcháme názor, že nejde o svátek určený pro páry, nýbrž pro prodejce. Ti ustavičným mediálním tlakem přímo nabádají k oslavám tohoto dne. Skutečně jde pouze o komerci nebo si Češi tento svátek užívají?

    Začátek tradice nejen u nás

    Dnes už je tento svátek známý po celém světě, ale jeho tradice není nikterak dlouhá. Začal se slavit teprve v průběhu 20. století, přičemž za jeho vznikem nestojí nic jiného než chytrý marketingový tah. Firma vyrábějící vánoční přáníčka amerického podnikatele Waltera Scotta začala vykazovat ztráty, nutně tedy potřebovala další zdroj příjmů. Toho nakonec dosáhla výrobou zamilovaných přání neboli Valentýnek, jejichž prodej podpořila poutavým příběhem z historie. Tedy ve zkratce. Navzdory zákazu uskutečňovat sňatky katolický kněz Valentýn tajně páry oddával, až byl nakonec potrestán mučednickou smrtí. Americké zamilované páry si poté začaly dávat drobné dárečky na znamení své lásky právě v den výročí jeho popravy.

    Češi poprvé o svátku zamilovaných slyšeli zhruba před 30 lety, kdy byl přijat velmi vlažně a dlouhou dobu zůstával v pozadí. Za pravý den lásky byl (a u mnohých stále je) považován 1. máj. Ten však nezažívá takový komerční boom, respektive Valentýn za posledních několik let zaznamenal i v tuzemsku velmi slušný progres.

    Druhé Vánoce pro prodejce?

    Statistika je neúprosná. Zatímco ještě před deseti lety Valentýn slavilo circa 30% obyvatel ČR, dnes už je to dle posledních výzkumů více než polovina. Každoročně narůstá nejen počet osob holdující tomuto americkému svátku, ale také objemy nákupů. V minulých letech se udávalo, že průměrná objednávka v maloobchodním prodeji oscilovala kolem hranice 300 korun. Nyní některé zdroje uvádí více než ztrojnásobení této sumy, tedy útratu vyšší než 1000 korun na jednoho zákazníka. Rozhodně to ale pro podniky neznamená zisky srovnatelné s Vánoci, to se bavíme o úplně jiné lize.

    Pro podniky, které chtějí vytěžit z oslavy lásky maximum, není důležitý pouze samotný produkt, ale především forma o něm informující. K tomu slouží nesčetné množství marketingových kampaní, které jsou koncem ledna téměř všude. Zabírá již pouhé označení „valentýnský“, tudíž v tomto období jsme svědky valentýnských srdíček, bonboniér, tašek, ale i například kartáčků na zuby nebo jiných elektronických doplňků. Oblíbené jsou samozřejmě i produkty s tematikou lásky, možností něco romantického vyhrát či osobité dárečky.

    Valentýn marketing večeře

    Tajemství prodeje. Co tedy nejvíce frčí?

    Podle řady průzkumů jsou mezi ženami nejoblíbenějším dárkem květiny, téměř polovina z nich by ráda povečeřela v restauraci, třetina uvítá šperky, dárkové poukázky či sladkosti. Muži také upřednostňují návštěvu restaurace, dále by si přáli být obdarováni elektronickým zařízením, erotickou hračkou, případně dárkovou poukázkou. Naopak co je oproti minulým letům již pasé, jsou plyšové hračky či přáníčka.

    Pár příkladů z praxe

    Co se týče celkového ztvárnění, inspiraci člověk může hledat u ostřílených hráčů. Například společnost Milka každoročně připravuje nejrůznější kampaně zaměřené na páry. Ta letošní nese název Nejjemnější způsob vyznání a narazit na ni můžete jak v televizi, tak v onlinu. Zajímavou ukázkou je i česká Alza, která vsadila na soutěže o ceny, přičemž tou hlavní je romantický zájezd pro dva. Šperkařská společnost Tous vyrazila do boje se svou kampaní inspirovanou tradičním pojetí lásky – nabízí přívěsky ve tvaru srdce či medvídků z různých materiálů, z nichž nejvíce výstižným je růžové zlato. Víme, nic šokujícího, nic extrémního. K danému trendu posledních let je totiž třeba poznamenat, že většina společností drží spíše konzervativní linku nasazené reklamy. Výstřelky jsou v celkovém měřítku minimální, respektive ty je možno hledat spíše u jiných svátků.

    Sečteno a podtrženo. Svátek zamilovaných je mezi lidmi stále více oblíbený, což lze pozorovat nejen na četnosti reklam. Určitě je tedy třeba zvažovat i tuto marketingovou příležitost. Ne každý prodejce si ale přijde na své, v hledáčku jsou převážně restaurace, květinářství, šperkařství nebo cukrovinky. Pokud však nepatříte do dané úzké skupinky vyvolených nebo jste letošní kampaň nestihli, nezoufejte, přesně za rok máte možnost chytit svátek zamilovaných pořádně za pačesy.

    O autorovi
    Soňa Hlaváčová
    Soňa Hlaváčová Redaktorka

    „Milovnice cestování, přírody a zvířat. Především psů a procházek s nimi. Důležitá je pro mne rodina, přátelství a radost z toho, co dělám. Psaní mě prostě baví. Řídím se podle životního motta: V jednoduchosti je síla.“