• Úvod
  • Blog
  • Srovnání platebních bran – první díl: GoPay
GoPay

Srovnání platebních bran – první díl: GoPay

  • 26. 01. 2019
  • Weby, e-shopy

„3, 2, 1… píííp… a schváleno.“ Snad každý zná tento zvuk, který se ozve při platbě kartou v obchodě. I když internetové platby nedoprovází žádný tón, přinášejí s sebou jiné důležité faktory, které mohou výrazně ovlivnit nákupní chování zákazníků. Při zavádění platební brány do e-shopu se vyplatí neuvažovat jen o nákladech na její provoz, ale zaměřit se i na celkovou funkčnost. V prvním díle velkého srovnání si společně posvítíme na platební bránu GoPay.

Má co nabídnout

GoPay je z mého pohledu jednou z nejkomplexnějších platebních brán na trhu. Kromě klasické úhrady platební kartou vašemu zákazníkovi umožní také rychlé bankovní převody, elektronické peněženky i nepříliš typické metody jako např. platbu Bitcoinem. Tím ale výčet nekončí, umí toho daleko víc:

  • zapamatování platební karty pro budoucí nákupy,
  • opakované platby, které využijí zejména obchodníci poskytující členství či předplatné,
  • platby přes odkaz nebo
  • zaslání notifikačního e-mailu zákazníkovi o stavu platby.

Ale jak je na tom s náklady?

Z pohledu obchodníka bývá nejdůležitějším faktorem při výběru platební brány částka, kterou zaplatí za jednotlivé transakce. U GoPay se budeme pohybovat v cenových relacích 0,9 – 2,2 % z každé provedené platby (podle celkového obratu obchodu) + poplatek 3 Kč opět za každou transakci (údaj aktuální k 25. 2. 2018). Ze zkušenosti mohu říci, že hranice 0,9 % je určena pro opravdu velké obchody. U běžného e-shopu s tržbami do 100 000 Kč měsíčně (uvažuji, že všechny platby se uskuteční přes platební bránu) je pravděpodobná sazba minimálně 1,5 % + 3 Kč. Když si to celé převedeme na koruny, tak z provedené transakce za 1 000 Kč se jedná o poplatek 18 Kč, a to není úplně málo. Obzvlášť pokud prodáváte rychloobrátkové zboží s nízkou marží. Za správu brány není účtován žádný poplatek, pokud objem transakcí přesáhne hranici 15 000 Kč za měsíc. V opačném případě musíte měsíčně počítat se 190 Kč.

Jaká další esa má v rukávu?

Každý řeší hlavně cenu, ale zkusme se na GoPay podívat taky z jiného pohledu. Co třeba taková uživatelská přívětivost nebo důvěryhodnost? Vcelku očekávanou funkcionalitou je možnost tzv. customizace, tedy přizpůsobení vzhledu platební brány do vlastních barev i s logem společnosti. GoPay můžete vést až v 11 jazycích a provedení platby brána zvládne v celkem 9 měnách. To ocení především obchodníci, kteří plánují expanzi svého online projektu na zahraniční trhy.

A co se důvěryhodnosti týče, nikdo přeci nechce v zákazníkovi vyvolat jakékoliv pochyby o bezpečnosti transakce. V této oblasti z mého pohledu GoPay opravdu vyniká, a to především proto, že platební brána je tzv. inline. Zákazník při platbě zůstává stále na adrese e-shopu a není nikam přesměrováván. Samozřejmostí jsou také bezpečností funkce – 3D secure, SSL certifikát, UX funkce (např. responzivní design), opakované platby, zapamatování platební karty apod.

GoPay ukázka Měšec.cz

Ukázka platební brány GoPay, kterou využívá i portál měšec.cz.

Je také e-shop důvěryhodný pro GoPay?

Po zkušenostech u našich zákazníků mohu říct, že implementace GoPay bývá zpravidla nejméně náročná, což se projevuje jak na délce zhotovení, tak i na ceně. Avšak důležitým faktorem implementace je schvalovací proces, kdy GoPay rozhoduje, jestli je  váš projekt důvěryhodný pro používání brány. Už jsem se například setkal i se situací, kdy našemu klientovi GoPay nedal zelenou, ačkoliv to byl legitimní projekt jako každý jiný.

Ale i přes tuto jednu zkušenost a přes vyšší cenu hodnotím platební bránu GoPay kladně. Oceňuji množství funkcionalit, vzhled a uživatelskou přívětivost. Za kvalitu se však platí. Často se potýkám s otázkou: „A kolik mě zavedení GoPay bude stát?“ Je těžké jednoznačně odpovědět, jelikož musíme uvažovat několik faktorů najednou, a navíc objem plateb můžeme pouze předpokládat. Pokud nad touto otázkou také přemýšlíte, společně vymyslíme ideální řešení. Napište mi anebo se za námi stavte na kávu.

O autorovi
Ing. Štěpán Zídek
Ing. Štěpán Zídek Finanční ředitel

Blogování není zrovna činnost, kterou běžně dělám. Když už ale něco napíšu, jdu do hloubky. Miluju cappuccino s hustou pěnou, hlasitou hudbu v autě a sport – jsem aktivní hokejista. Rád čtu a pokud je možnost, vyrážím do světa. Pozitivní přístup je pro mě podmínkou k úspěchu.