Jaká je kvalita fotek na instagramu? Zjistěte, jak funguje komprese
- 31. 07. 2020
- Podnikatelské postřehy
Čas od času všichni slyšíme, jak někdo poukazuje na to, že Instagram mění kvalitu nahraných fotek i videí. Otázka zní, jak přesně obrázková sociální síť do daných souborů zasahuje a proč? Tomuto tématu věnujeme dnešní článek. Seznamte se s kompresí.
Zmenšovat, zmenšovat a zmenšovat
Na populární obrázkovou síť se každý den valí miliony příspěvků. Takové množství dat by se mohlo snadno vymknout kontrole. Velmi zjednodušeně lze říct, že platforma používá kompresi souborů, aby nepřetěžovala servery a aby se zachovalo pohodlí uchvátaných uživatelů. Celý proces provádí algoritmus, který se snaží přidaný soubor zmenšit s citem. Respektive zásah se musí co nejméně dotknout výsledné jakosti fotografie. K danému procesu se běžně využívá mnoho postupů, velmi běžné je například použití jednoho pixelu střední barvy místo většího počtu pixelů velmi podobných barev.
O tom, jak moc Instagram takovýmto zdánlivě nevinným krokem může kvalitu fotek „změnit“, svědčí několik experimentů. První a nejznámější z nich, pojmenovaný Sitting In Stagram, provedl v roce 2015 Pete Ashton. Nahrál na platformu fotografii, poté pořídil snímek obrazovky a fotku nahrál znovu. Tento postup zopakoval devadesátkrát. Již po několika nahráních je vidět, jak se obrázek pixeluje. Respektive snížení kvality fotek na Instagramu je dáno právě zmiňovanou kompresí a tím, že se snímek obrazovky ukládá nejčastěji ve formátu PNG, který aplikace převádí na JPEG.
Kvalita videa na Instagramu má také své mouchy
Bohužel, stejně jako fotografie, i videa trpí v zašněrovaném korzetu obrázkové sociální sítě. Je to logické – videosoubory bývají obrovské a servery sociální sítě by se výrazně zpomalily, kdyby se všechen videoobsah ponechával v původní velikosti. Proto se komprese týká videí snad ještě více než fotografií. Kvalita videa na Instagramu se snižuje i v případech, kdy je nutné obsah „pouze“ přeformátovat (podporovaným formátem videa je MP4). Uživatele může také nemile překvapit časový limit, do kterého se vizuální obsah musí vtěsnat. Na story můžete vložit video jen 15 sekund dlouhé, maximální délka pro feed je pak 60 sekund a na IGTV lze zveřejnit až hodinové video.
Co s tím?
Abyste na Instagramu dosáhli co nejvyšší kvality fotek i videí, musíte váš plánovaný příspěvek převést do podporovaných formátů, kterými jsou JPEG a MP4. Klíčové je také nahrávání v co nejvyšší možné jakosti. Dávejte si však pozor na velikost nahrávaného souboru – čím více megabytů, tím více se komprese dotkne jakosti příspěvku. Můžete taktéž použít libovolný grafický program, který velikost vašeho souboru zmenší. Již před nahráním si tak budete moci prohlédnout, jak bude vaše fotka či video vypadat v komprimované podobě.
Spolupracujme s kompresním algoritmem
Jak můžete sami vidět, Instagram skutečně mění kvalitu nahrávaných fotek i dalšího obsahu. Nedělá to však proto, že by chtěl uživatelům uškodit, naopak – chce ušetřit jejich čas, aby nahrávání příspěvku netrvalo příliš dlouho, a snaží se je uchránit před kolapsy serveru. Zásahy obrázkové sítě však můžete do jisté míry regulovat tím, že budete s kompresním algoritmem spolupracovat. Stačí fotografie a videa před nahráním chytře upravit a jste za vodou. Tak hodně štěstí!
Co si můžete
přečíst?
Štítky
- Airbnb
- Apple
- Black Friday
- BlackBerry
- Clubhouse
- Cookies
- Domény
- Doprava
- DuckDuckGo
- Emoji
- Fitbit
- Fotobanky
- Google+
- Huawei
- LG
- Licence
- Messenger
- Microsoft
- Netflix
- OpenCart
- Petr píše
- Platební brány
- Prohlížeče
- QR kód
- Realme
- Samsung
- Seznam.cz
- Šicí stroje Strima
- Smartphony
- Spotify
- Startujeme weby
- Telegram
- Tesla
- TikTok
- Tinder
- Uber
- Vizitky
- Windows
- WordPress
- Xiaomi
- YouTube
- Zynn
Archiv
- Leden 2024
- Leden 2023
- Prosinec 2022
- Srpen 2022
- Květen 2021
- Duben 2021
- Březen 2021
- Únor 2021
- Prosinec 2020
- Listopad 2020
- Říjen 2020
- Září 2020
- Srpen 2020
- Červenec 2020
- Červen 2020
- Květen 2020
- Duben 2020
- Březen 2020
- Únor 2020
- Leden 2020
- Prosinec 2019
- Listopad 2019
- Říjen 2019
- Září 2019
- Srpen 2019
- Červenec 2019
- Červen 2019
- Květen 2019
- Duben 2019
- Březen 2019
- Únor 2019
- Leden 2019
- Prosinec 2018
- Listopad 2018
- Říjen 2018
- Září 2018
Marketing u nás dělají inženýři. Je to přece market-ing. Tak mrkněte, co dokážeme.
Chci marketingAbychom náš web mohli dále vylepšovat, sbíráme cookies. Nemusíte se ničeho bát, podívejte se. Souhlasíte?