Hashtag aneb proč je na sociálních sítích uklizeno?
- 28. 05. 2020
- Podnikatelské postřehy
Představte si halu od podlahy až ke stropu přeplněnou knihami, které obsahují informace ze všech vědních i nevědních oborů, ale v jejich uložení není vůbec žádný systém. Do takové místnosti vstupujete za jedním účelem – najít Vámi hledaný údaj. Každému by dříve nebo později došla trpělivost a boj o informaci by vzdal. Sociální sítě dříve připomínaly podobné haly plné nepřehledného materiálu, dokázaly ale najít řešení – hashtag.
Bylo nebylo
Příběh hashtagu začíná u programátorů, kteří symbol křížku (#) používali jako označení řádku s komentářem, poznámkou nebo specifikací. Později se tento symbol objevil na Twitteru, sociální síti založené na sdílení myšlenek o maximálním rozsahu 280 znaků. Stalo se tomu tak v roce 2007, kdy uživatelé Twitteru chtěli vnést do chaotické změti příspěvků pořádek a symbolem # začali označovat různé skupiny a témata. Prvním podnětem byl lesní požár v San Diegu koncem října 2007. Uživatelé Twitteru používali #sandiegofire, pod kterým sdíleli aktualizace související s ohněm. Krátce poté se hashtagy staly oblíbenými po celém světě a rozšířily se z Twitteru na ostatní sociální sítě. Jejich primárním účelem je označení klíčového slova nebo tématu, díky kterému se dá třídit obsah na sociálních sítí. Modelový mladík z úvodu našeho článku tak může na libovolné sociální síti zadat do vyhledávače #plast nebo #eko a během minuty najde vše, co hledal.
Nástroj pro zviditelnění
V současnosti je hashtag víc než jen způsob, jak vnést na sociální sítě pořádek. Někteří uživatelé (zejména na Instagramu, sociální síti sloužící ke sdílení fotografií a jiného obrazového obsahu) používají pod každým svým příspěvkem řadu hashtagů, aby se jejich kontent zobrazoval pod více tématy a přilákal tak k sobě více diváků. (Například uživatel zabývající se přírodou napíše pod obrázek rozkvetlé jarní louky #květina, #jaro, #příroda a #louka). Není ale neobvyklé, že někteří uživatelé, kteří chtějí svůj příspěvek za každou cenu zviditelnit, se v hashtazích vzdalují od tématu, kam jejich příspěvek patří. Tak se pod tímto příkladovým příspěvkem s loukou může objevit například #matematika. Pod fotografií jablka můžeme objevit #hruška. A tak dále. Tento způsob šíření příspěvku je na rozdíl od placené propagace (tj. nabízení příspěvku uživatelům z cílové skupiny, cílená reklama za určitý poplatek) zdarma, ovšem není v žádném případě ideální – mnohé uživatele takové chování obtěžuje a hashtag tohoto typu paradoxně vytváří na sociální síti nepořádek.
Troška vtipu neuškodí
Uživatelé sociálních sítí se částečně oprostili od původního účelu hashtagu a začali jej používat mnoha novými, kreativními způsoby. Hashtagy mohou poskytovat jednoduchou cestu, jak do textového příspěvku vnést špetku ironie a vtipu. (Příklad: „Dnes ráno mě za kuropění probudil líbezný zpěv sousedovy vrtačky. #dobréráno“) Hashtag se tak stává spíše estetickým prostředkem a nemá se svým původním účelem už příliš společného.
#Úspěch
Hashtag se po letech svého používání jeví jako světový fenomén. Stal se dokonce tak populárním, že opustil sociální sítě a můžeme ho najít například v reklamách (převážně v těch, které jsou cílené na mladší publikum, nebo pokud se inzerent snaží nezvyklým symbolem zaujmout). Před lety se zdálo k neuvěření, jaký dosah může takový obyčejný křížek mít a v jakém množství situací bude možné ho použít. Přitom na začátku měl jenom uspořádat obsah na sociálních sítích. Nutno konstatovat, že výsledkem je #úspěch.
Co si můžete
přečíst?
Štítky
- Airbnb
- Apple
- Black Friday
- BlackBerry
- Clubhouse
- Cookies
- Domény
- Doprava
- DuckDuckGo
- Emoji
- Fitbit
- Fotobanky
- Google+
- Huawei
- LG
- Licence
- Messenger
- Microsoft
- Netflix
- OpenCart
- Petr píše
- Platební brány
- Prohlížeče
- QR kód
- Realme
- Samsung
- Seznam.cz
- Šicí stroje Strima
- Smartphony
- Spotify
- Startujeme weby
- Telegram
- Tesla
- TikTok
- Tinder
- Uber
- Vizitky
- Windows
- WordPress
- Xiaomi
- YouTube
- Zynn
Archiv
- Leden 2024
- Leden 2023
- Prosinec 2022
- Srpen 2022
- Květen 2021
- Duben 2021
- Březen 2021
- Únor 2021
- Prosinec 2020
- Listopad 2020
- Říjen 2020
- Září 2020
- Srpen 2020
- Červenec 2020
- Červen 2020
- Květen 2020
- Duben 2020
- Březen 2020
- Únor 2020
- Leden 2020
- Prosinec 2019
- Listopad 2019
- Říjen 2019
- Září 2019
- Srpen 2019
- Červenec 2019
- Červen 2019
- Květen 2019
- Duben 2019
- Březen 2019
- Únor 2019
- Leden 2019
- Prosinec 2018
- Listopad 2018
- Říjen 2018
- Září 2018
Marketing u nás dělají inženýři. Je to přece market-ing. Tak mrkněte, co dokážeme.
Chci marketingAbychom náš web mohli dále vylepšovat, sbíráme cookies. Nemusíte se ničeho bát, podívejte se. Souhlasíte?