• Domů
  • Blog
  • Co je TikTok? K čemu slouží a jak ho marketingově využít?
TikTok

Co je TikTok? K čemu slouží a jak ho marketingově využít?

  • 19. 05. 2019
  • Podnikatelské postřehy

Víte, která sociální síť právě sbírá stovky miliónů uživatelů a boří tak všechny statistiky? Je to TikTok – aplikace, kde se krátkými videi baví teenageři i dospělí. Funguje pouze dva roky, ale už si získala rekordních 800 miliónů aktivních uživatelů měsíčně po celém světě (údaj k 7/2020). Podívejme se, jaké marketingové možnosti nabízí.

Cože, tikťak? Ne, TikTok!

Ještě jste o něm neslyšeli? Nevadí – dámy a pánové, představujeme vám TikTok, aplikaci, která slouží ke sledování, vytváření a sdílení krátkých videí. Jak moc krátkých? Od tří do patnácti sekund. Co je na nich tak světoborného? Kromě toho, že appka není nijak zpoplatněna, řada kritiků ji oceňuje proto, že se jí podařilo na sociální sítě nalít zpět zábavu. A lidé ji hltají plnými doušky jako by roky trpěli žízní. Většina videí používá tzv. lip-sync, tedy efekt synchronizace hudby s pohybem rtů – proto na TikToku umí zpívat opravdu každý. Uživatelé zveřejňují videa, kde tančí, zpívají nebo tvoří další kreativní obsah.

Odkud vítr vane?

Majitelem rostoucí sociální sítě je čínská společnost ByteDance, která ji vypustila na své domovské půdě pod jménem Douyin v září 2016. Tam si během roku získala přes 100 miliónů uživatelů, proto přišel čas poslat ji do světa, ale už jako TikTok. O dva měsíce později byl sloučen s aplikací Musical.ly, což vytvořilo neochvějné základy videové komunity. (TikTok tak získal 200 milionů registrovaných účtů z Musical.ly.) Plody sklízí právě teď. Za první čtvrtletí roku 2019 byl vyhodnocen nejstahovanější aplikací. A stahuje se dál…

Přímá inzerce?

Většina sociálních sítí nabízí určitou formu monetizace. Jak si vede TikTok? Co se týká přímého umístění reklamy, které dnes už bývá běžnou praxí, je u nás zatím spíše ticho po pěšině. Nebo ticho před bouří? Podle všeho vývojáři sociální síť postupně připravují na možnost inzerce. Prvním důkazem testování reklamních kampaní v USA může být twitterový příspěvek jednoho z uživatelů zveřejněný koncem ledna. Ale i čeští uživatelé aplikace sem tam upozorňují, že se jim před očima mihla reklama. Vše říkající odpovědí je webová stránka nachystaná k příjmu reklam. Placená inzerce už běží třeba v Japonsku nebo na původním čínském Douyinu. Všechny indicie tedy napovídají tomu, že se TikTok marketérům opravdu otevře. Otázkou zůstává: kdy to bude?

Využít influencera nebo být jedním z nich?

Vaši značku můžete spojit s nějakým uživatelem, který má dostatek sledujících. Ten může výrobek, značku, restauraci nebo třeba událost dostat k lidem prostřednictvím svých videí. Účinnost tzv. influencer marketingu je odhadována jako vysoká. Především kvůli mase zájmu, která každým okamžikem roste.

Anebo se můžete chopit příležitosti – kameru namířit na sebe! Teď je ta nejlepší doba založit si profil, vytvářet kvalitní obsah a získat základnu sledujících. Výhoda aplikace spočívá v jednoduchosti zpracování příspěvků, které chcete zveřejňovat, oproti třeba takovému YouTube, kde se bez dovednosti stříhání videí nehnete, nebo oproti Instagramu, tam byste měli mít alespoň základní fotografické schopnosti i vybavení. Po registraci najdete snadné rozhraní, ve kterém můžete tvořit vlastní videa. Díky množství efektů, filtrů či animací máte neomezené pole působnosti a fantazii se tady meze opravdu nekladou. TikTok zažívá zlaté časy, takže pokud chcete uspět, nepromarněte svoji šanci.

Může to být běh na dlouhou trať, dokonce budete muset zapojit trošku kreativity, ale odměna bude sladká. Kromě toho, že dokážete propagovat svoji vlastní značku nebo výrobky jiných, aplikace obsahuje program virtuálních darů, kde vám fanoušci posílají tzv. placené smajlíky při živém streamu. Čím větší oblibě se budete těšit, tím více korunek vám naskáče do TikTokové peněženky. Do startu vám můžeme dát jednu radu. Rozmyslete se, jestli chcete upoutat jen české publikum, nebo zda vás zajímá i zahraniční scéna. S anglickým profilem totiž budete mít vždy mnohem větší dosah.

Trendy přicházejí a odcházejí. Jak dlouho bude tato sociální síť růst? Asi dokud nepřijde něco lepšího. Každopádně zatím uživatelé utíkají od dinosaurů, jako třeba Facebook, a užívají si lehkost TikToku.

O autorovi
Adéla Formánková
Adéla Formánková Bývalý marketing konzultant

„Nebýt ovce. A dostat ze sebe to nejlepší. Snadno se to řekne, hůř se tomu dostojí. Psaní článků je pro mě srdcovka. Běžně moje texty najdete na webech, v tiskovinách a propagačních materiálech klientů nebo taky zde, na blogu.“